Open Educational Resources in military education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.60029/rcesge.v2i2art5

Keywords:

Teacher, students, open educational resource, teaching, learning

Abstract

Modern education seeks to enhance teaching-learning processes through the use of Open Educational Resources
(OER), merging technology and pedagogical strategies to make content more effective. Online platforms and
virtual communities provide teachers and students with access to these OERs, which promote content customization, reduce costs, and encourage collaboration. In higher education, whether OERs are public domain
or under an open license, they offer high-quality materials for teaching and research. These resources facilitate
knowledge sharing, boost skills, and ensure more equitable access to top-tier education. 

Downloads

References

Amador-Baquiro, J. C. (2021) Contenidos digitales para niños de primera infancia el caso del portal Maguaré.

Revista Virtual Universidad Católica Del Norle, 64, 119-150. https://doi.org/10.35575/RVUCN.N64A6

Andrés, Cristóbal, Bicentenario, N.-N.-L., & Ortiz De Rozas, D. (11.d.). Impacto, dificultades y logros de la producción de recursos educativos abiertos en uncurso binacional lmpact, Difficulties and Achievements of the Production of Open Educational Resources ina Binational Course.

https://doi.org/10.5944/ried.25.1.32350

Ángel, M., Hawasly, P., Bibiana Álvarez Quiroz, G., José, J., & Vellojín, R (2023). Open digital educational resources and their development process: a m.ethodological look recursos educacionais digitais abertos e seu processo de desenvolvimento: urna viséío geralmetodológica. 48(7).

Apropiación tecnológica en profesores que inco1poran recursos educativos abiertos en educación media superior -

ProQuest. (n.d.-a). Recuperado en setiembre 25 de 2023 https://www.proquest.com/docview/347525! 72/722797F611E427CPQ/3?accountid=37408

Bonet Juan, A., & Giménez-Morera Jordi Capó Vicedo, A (n d.). La utilidad de los REA ysuimpacto en el aprendizaje deeducación superior. https://doi.org/10.4995/INRED2019.2019.10386

Estrategias de comunicación para potenciar el uso de Recursos Educativos Abiertos (REA) a través de repositorios y metaconectores - ProQu.est. (n d.). Retrieved September 25, 2023, from https://www.proquest.com/docview/1677177315/722797F611E427CPQ/8?accountid=37408

García-Peñalvo, F J., & Seoane Pardo, A M. (2015). Una revisión actllalizada del concepto de eLearning. Décimo Aniversario. Education in the Knowledge Society (EKS}, 16(1), 119--144. https://doi.org/10.14201/EKS2015161119144

Gómez Marín, A, Restrepo Restrepo, E., Becen-a Agudelo, R A, Gómez Marín, A, Restrepo Restrepo, E., & Bece1Ta Agudelo, R. A (2021). Fundamentos pedagógicos para la creación y producción de recw·sos educativos abiertos (REA) Anagramas -Rumbos y Sentidos de La Comunicación-, 19(38), 35-68.

https://doi.org/10.22395/ANGR V19N38A3

González Moreno, A, Molero Jurado, M. del M., González Moreno, A, &Molero Jmado, M. del M. (2021). Revisión sistemática de los instrumentos y recursos didácticos de creatividad desan-ollados en habla hispana. Revista Digital de Investigación En Docencia Universitaria, 15(2). https://doi.org/10.19083/10.19083/RIDU.2021.1440

González, R. L. de la G., Leyva, C. A., Morales, L. D.G., & Valle, M. A B. (2014). Recursos educativos abiertos (REA) en el nivel medio superior: ¿Mejoran el aprendizaje? Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 0(48), a278. https://doi.org/l0.21556/edutec.2014.48.157

La Educación, A. DE, Privada de Lima Norte, U., Mendoza Carlos, B., Carlos, J., Rojas Santillan, M., Abdel, V., & Calidad Educativa, G. (2020). Competencias digitales y gestión pedagógica docente en una Universidad Privada de Lima Norte. Repositorio Institucional - UCV. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/57205

Manrique-Losada, B., Zapata Cárdenas, M. I., & Arango Vásquez, S. I. (n.d.). Entomo virtual para cocrear recursos educativos digitales en la educación superior Vrrtual environment to co-create digital educational resources in higher education. Campus Virtuales, .9(1), 2020. Retrieved September 30, 2023, from www.revistacampusvirtuales.es

Molins, P., Tutora, R, & Marín, P. R (2018). Universidad Autónoma de Madrid Escuela Politécnica Superior trabajo de fin de máster recomendación de recursos educativos abiertos utilizando sistemas adaptativos.

Palmieri, J M. (2021). Utilización de recursos educativos abiertos para la promoción del uso de repositorios institucionales. El caso de la Universidad Tecnológica Nacional. Revista Iberoamericana de Tecnología En Educación y Educación En Tecnología, 27, e12. https://doi.org/10.24215/18509959.27.El2

Recio Mayorga, J., Gutién-ez-Esteban, P., & Suárez-Guerrern, C. (2021). Open Educational Resources in virtual teaching communities. Apertura, 13(1), 101-117. https://doi.org/10.32870/Ap.vl3nl.1921

Recio Mayorga, J., Gutién-ez-Esteban, P., Suárez-Guen-ern, C., Recio Mayorga, J, Gutié1Tez-Esteban, P., &

Suárez-Guerrern, C. (2021). Recmsos educativos abiertos en comunidades virtuales docentes. Apertura (Guadalajara, Jal.), 13(1), 101-117. https://doi.org/10.32870/AP.V13Nl.1921

Rodríguez Ramirez, N. E., Zepeda Bautista, R., Rodríguez RamÍ!-ez, N. E., & Zepeda Bautista, R (2022). La transdisciplinariedad de los recursos educativos abiertos, una altemativa para generar metacognición a nivel posgrado. RIDE. Revista Iberoamericana Para La Investigación y El Desarrollo Educativo,

(25). https://doi.org/l0.23913/RIDE.Vl3125.1237

Rozo-Montaña, R A. (2020). Modelo de medición del impacto del uso de recursos educativos digitales en la educación superior presencial. Universidad Católica de Colombia. https://hdLhandle.net/10983/25291

Rubio-Pizzomo, S., Montiel-Espinosa, G., Rubio-Pizzomo, S., & Montiel-Espinosa, G. (2021). Ambientes Virtuales de Aprendizaje construidos socialmente con Hemunientas de Autor de GeoGebra. Revista Innovaciones Educativas, 23(34), 213-227. https://doi.org/10.22458/IE.V23l34.3432

Sarango-Lapo, C. P., Mena, J., Ramírez-Montoya, M. S., & Real, E. (2020). The scale of digital competence and utilization of open educational resources (CD-REA): Factors associated with competence in bimodal university teachers. RISTI - Revista lberica de Sistemas e Tecnologías de lnformacao, 2020(,E,28), 545-558.

Tiznado-Matzner, G., Bucarey-An'iagada, S., & Pé1-ez, R L. (2019). Experience in the creation of an online platfom1to host three-dimensional models of real anatomical pieces to be shared as open educational resources (OER). lntemational Journal of Mo1phology, 37(4), 1267-1271. https://doi.org/10.4067/S0717-95022019000401267

UNIR ofrece a los profesores un programa gratuito y gam.ificado para que aprendan a usar recursos educativos abiertos - ProQuest. (n.d.) Recuperado el 25 de Setiemb1-e de 2023 de https://www.proquest.com/docview/2570311241/722797F6 l lE427CPQ/7?accountid=37408

Valdeirnbano, B. R, Landín, C. J., Reyes, M. M., & Sánchez Ramirez, J. L. (2017) Intellectual prnperty model for open educational resotlfCe. Campus Virtuales, 6(2), 107-112.

Downloads

Published

2023-10-11

How to Cite

Solís Toscano, J. L. (2023). Open Educational Resources in military education. Scientific Journal of the Army War College, 2(2), 66-73. https://doi.org/10.60029/rcesge.v2i2art5