Virtual platforms in military education: A technological vision
DOI:
https://doi.org/10.60029/rcesge.v2i1art2Keywords:
COVID-19, peruvian army, military education, operational force, virtual platforms, TICTsAbstract
Educational trends changed with the events that occurred a few years ago; as a result of living through and facing a pandemic that generated concern and tribulation. COVID-19 put the nation to the test, forcing it to demonstrate its capacity for response and action. Consequently, once again, the Armed Forces assumed a significant role through the use of their operational resources in the state of health emergency declared by the government of the day. The effectiveness of the operational force of the Army of Peru is the result of continuous training and military education at all levels of the organization. Learning could not be stopped because it would affect the training, specialization and improvement of military personnel. Finding an alternative that enables the continuity of military training, guaranteeing quality teaching, protecting the health of personnel, and reaching required standards was a challenge. The objective was to promote the development and promote the use of virtual platforms for military instruction and training; consistent with the modernization of the armed forces and the massive use of technological devices. A systematic review of documents dedicated to higher education through virtual platforms was carried out, the selection of these was to formalize quality education and in a decentralized manner. In conclusion, the Army Education and Doctrine Command through its Training, Specialization, Training and Improvement Schools; they adapted their teaching processes to digital technologies, prioritizing virtuality over physical presence, being a visible success in military education.
Downloads
References
Álvarez Castaño, D. A. (2016). Desarrollo Prospectivo de la Educación Virtual Informal, como Estrategia de Capacitación de los Lideres del Postconflicto en la Escuela de Armas y Servicios del Ejercito [Tesis de licencuatura, Universidad Militar Nueva Granada]. Repositorio de la Universidad Militar Nueva Granada.Briceño, M., Correa, S., Valdés, M., y Hadweh, M. (2020). Modelo de gestión educativa para programas en modalidad virtual de aprendizaje. Revista de Ciencias Sociales 26(2), 286-298. https://doi.org/10.31876/rcs.v26 i2.32442Buzón, O. (2005). La incorporación de las plataformas virtuales a la enseñanza: una experiencia de formación on - line basada en competencias. Revista Latinoamericana de Tecnologia Educativa 4(1), 77-100. https://relatec.unex.es/article/view/183Cabero, J. y Llorente, M. (2005). Las plataformas virtuales en el ámbito de la teleformación. Revista Electrónica Alternativas de Educación y Comunicación. Versión Online. http://www.ealternativas.edu.ar/ Constitución Política del Perú (1993). Régimen de Excepción. Capitulo VII. Artículo 137.Constitución Política del Perú (1993). FinalidadesdelasFuerzasArmadas. Capitulo XII. Artículo 165.Declaración de Santo Domingo (2006). Asambleadela Organización de Estados Americanos XXXVI. Sesión Originaria de la Asamblea GeneralDiaz-Romero, E., Marín-Rodríguez, W., Meleán-Romero, R., y Ausejo-Sánchez, J. (2021). Enseñanza virtual en tiempos de pandemia: Estudio en universidades públicas del Perú. Revista de Ciencias Sociales. 27(3), 428-440. https://produccioncientificaluz.org/index.php/rcs/article/view/36780Guevara, H., Huarachi, L., Lozano, G., y Vértiz, J. (2021). Gestión del cambio en organizaciones educativas pospandemia. Revista Venezolana De Gerencia 26(93), 178-191. https://doi.org/10.52080/rvg93.13Hamidian, B., Soto, G., y Poriet, Y. (2006). Plataformasvirtualesdeaprendizaje:Una EstrategiaInnovadora en ProcesosEducativosen RecursosHumanos. Modernización de las Fuerzas Armadas.El Peruano (2012). DecretoLegislativoN° 1142. Ley de Bases para la Modernización de las Fuerzas Armadas.Malpartida Gutiérrez, J. N., Olmos Saldívar, D., Ogosi Auqui, J. A., y Cruz Huapaya, K. K. (2021). Mejora del proceso educativo a través de plataformas virtuales. Revista Venezolana De Gerencia, (5), 248-260. https://doi.org/10.52080/rvgluz.26.e5.17
Martínez, S., y Gaeta, M. (2019). Utilización de la plataforma virtual Moodle para el aprendizaje autorregulado en estudiantes universitarios. Educar, 55(2). https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/v55-n2-martinez-sarmiento-gaetaMora, D. (2018). Implantación de la metodología e-learning en el Curso de Mando Táctico del Sistema de Misiles HAWK [Tesis de grado, Universidad de Zaragoza]. https://core.ac.uk/download/pdf/324149337.pdfOrganización de las Naciones Unidas. (2015). Objetivos de Desarrollo Sostenible. https://www.un.org/ sustainabledevelopment/es/education/Rojas, G., y Rosales, M. (2021). Plataforma virtual Moodle en la formación de soldados IWIAS en momentos de pandemia. RevistadeCienciasde Seguridad y Defensa,6(3). https://journal.espe.edu.ec/ojs/index.php/revista-seguridad-defensa/article/down- load/2593/2081Tobón, B., Tobón, S., Veytia Bucheli, M., y Escudero, A. (2018). Hacia un nuevo concepto: Plataformas Virtuales Socioformativas (PVS). Revista Espacios, 39(53), p.1-14. https://www.revistaespacios.com/cited2017/cited2017-27.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 SCIENTIFIC JOURNAL - Army War College

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.