Reflections on competency-based performance assessments in military higher education institutions
DOI:
https://doi.org/10.60029/rcesge.v3i1art7Keywords:
Evaluation, performances, competencies.Abstract
This work focuses on the reflection of a performance evaluation system based on competencies in higher education institutions, with special attention to military and police academies. It analyzes how current evaluation practices, especially at the Chorrillos Military School, require renewal to align them more effectively with a competency-based approach. The research highlights the importance of transforming traditional assessment methods, based on memorization, towards an approach that integrates practical, cognitive, and attitudinal skills, reflecting the real challenges of the military work environment. It examines how assessments can be adapted to measure student competencies more effectively, including the implementation of final exams and presentation rubrics. The study proposes recommendations for the development of comprehensive evaluation systems that support the training of competent future military professionals adapted to contemporary challenges.
Downloads
References
Ahumada, P. (2005). La evaluación auténtica: un sistema para la obtención de evidencias y vivencias de los aprendizajes. Perspectiva educacional, formación de profesores. Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Chile.
Blanco, A. (2026). Desarrollo y evaluación de competencias en educación superior. Editorial Narcea Ediciones.
https://books.google.es/books?id=DeykDwAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=es#v=onepage&q&f=false
Canabal, C. & Margalef, L. (2017). La retroalimentación: la clave para una evaluación orientada al aprendizaje. Profesorado: Revista de currículum y formación del profesorado. Universidad de Granada, España.
Diaz-Barriga. (2010). Técnicas e instrumentos de evaluación. Caracas, Venezuela.
Escuela Militar de Chorrillos “Coronel Francisco Bolognesi”. Plan estratégico institucional 2021 - 2024. Lima, Perú. https://www.escuelamilitar.edu.pe/plan
Fernández, J. T., & Bueno, C. R. (2015). Evaluación de competencias profesionales en educación superior: retos e implicaciones. Educación 21, 19(1).
https://revistas.uned.es/index.php/educacionXX1/article/view/12175
Larraín, A. & González, L. (2007). Formación Universitaria por competencias. Centro Universitario de desarrollo CINDA.
López, A., & Farfán, P. (2001). El enfoque por competencias en educación. https://www.cucs.udg.mx/avisos/El_Enfoque_por_Competencias_en_la_Educaci%C3%B3n.pdf
Moreno, T. (2016). Evaluación del aprendizaje y para el aprendizaje. Universidad Autónoma Metropolitana de México.
Morrow Jr, J.R., Mood, D., Dic, J., & Kang, M. (2015) Measurement and evaluation in human performance, 5e. Human Kinetiics.
Ordoñez, W., Vivas-Vivas, R., Vivas-vivas, W. & Pazmiño, J. (2017). Estilos de aprendizaje en estudiantes universitarios. Polo del conocimiento, 2(6).
https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/174
Padilla, T. & Gil, J. (2008).La evaluación orientada al aprendizaje en Educación Superior: condiciones y estrategias para su aplicación en la docencia universitaria. Universidad de Sevilla.
Pontificia Universidad Católica del Perú. (2021). Modelo Educativo PUCP 2021.
Sanz, T. (2004). Modelos Curriculares. Revista pedagógica Universitaria, 9(2). https://gc.scalahed.com/recursos/files/r161r/w25513w/sem4_modeloscurriculares.PDF
Servicio Nacional De adiestramiento en Trabajo Industrial. (2017). Modelo pedagógico del SENATI 2017.
https://es.scribd.com/document/516528801/Modelo-Pedagogico-Del-SENATI
Sotomayor, M. & Giraldo, C. (2023). Manual para elaborar un sílabo por competencias. Pontificia Universidad Católica del Perú.
Tobón, S. (2010). Secuencias didácticas: aprendizaje y evaluación de competencias. Pearson Educación.
Universidad Nacional Federico Villarreal. (2017) Propuesta de modelo educativo de la UNFV. Lima, Perú.
https://www.unfv.edu.pe/vrac/images/documentos/eventos/pdf/modelo_Educativo_UNFV_2017.pdf
Universidad Nacional Mayor de San Marcos. (2020). Modelo educativo de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos 2020). Lima, Perú. https://viceacademico.unmsm.edu.pe/wp-content/uploads/2020/10/Modelo-Educativo-2020-UNMSM-.pdf
Universidad Nacional Mayor de San Marcos. (2021). Guía para el Diseño y Actualización Curricular del Pregrado. https://viceacademico.unmsm.edu.pe/wp-content/uploads/2021/02/Gu%C3%ADa-para-el-Dise%C3%B1o-y-Actualizaci%C3%B3n-Curricular-del-Pregrado-de-la-UNMSM_.pdf