Relevance of Job Satisfaction as a Facilitator of Productivity in Military Organizations
DOI:
https://doi.org/10.60029/rcesge.v3i2arti2Keywords:
Job satisfaction, productivity, organizationAbstract
In these times of the innovation era that advocates for the value of knowledge and the development of new technologies, the importance of the human factor prevails. This factor fully unfolds when job satisfaction is achieved, which is why it's important for organizations to promote standards and policies that motivate and foster employee talent. Research shows that interest in job satisfaction tends to focus on its effects on employee performance, due to high turnover, absenteeism, complaints, and health issues within organizations. Precisely, the proper implementation of factors that influence improved job satisfaction will result in a set of tools to directly impact motivation. Understanding the significance of a satisfied workforce will translate into increased productivity, thanks to minimal personnel issues.
Downloads
References
Adams, J. (1963). Toward an understanding of inequity. Journal of Abnormal and Social Psychology, 67(5), 422-436.
Atalaya, M. (1999) Satisfacción laboral y productividad. Revista de Psicología de la UNMSM, 3(5), https://sisbib.unmsm.edu.pe/BVRevistas/psicologia/1999_n5/satisfaccion.htm
Chiavenato, I. (2009). Administración de recursos humanos. McGraw-Hill
Fuentes, S. M. (2012). Satisfacción laboral y su influencia en la productividad (estudio realizado en la Delegación de Recursos Humanos del Organismo Judicial en la Ciudad de Quetzaltenango) [Tesis de licenciatura, Universidad Rafael Landívar]. CRAI Landívar Red de Bibliotecas. https://crailandivarlibrary.primo.exlibrisgroup.com/discovery/delivery/502URL_INST:502URL/1285491940007696
García, D. (2010). Satisfacción laboral. Una aproximación teórica. Contribuciones a las Ciencias Sociales. www.eumed.net/rev/cccss/09/dgv.htm
Gutiérrez, W. A. (2013). Motivación y satisfacción laboral de los obreros de construcción civil: bases para futuras investigaciones [Tesis de licenciatura, Pontificia Universidad Católica del Perú]. http://hdl.handle.net/20.500.12404/4727
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación (4.ª ed.). McGraw-Hill/Interamericana Editores.
Herzberg, F. (1968, enero-febrero). Una vez más: ¿cómo motiva usted a sus empleados? Harvard Business Review, (46).
McClelland, D. (1961). The Achieving Society. D. Van. Nostrand.
Rivas, M. de J. (2009). Satisfacción y desempeño laboral de los docentes de las Instituciones educativas adventistas de la Asociación oriental y misión paracentral de El Salvador [Tesis de maestría, Universidad de Montemorelos]. Repositorio Institucional. https://dspace.um.edu.mx/handle/20.500.11972/55
Robbins, S. (1998). Comportamiento organizacional (8a ed). Prentice Hall.
Rodríguez, D., Núñez, L., & Cáceres, A. (2010). Estudio comparativo de la satisfacción laboral universitaria en el núcleo de Anzoátegui de la Universidad de Oriente. Revista de Investigación y Posgrado, 25(1), 63-80. https://ve.scielo.org/scielo.php
Rosillo, Y., Velásquez, R., & Marrero, C. (2012). La satisfacción laboral. Un acercamiento teórico metodológico para su estudio. Revista Observatorio de la Economía Latinoamericana, (163). https://www.eumed.net/cursecon/ecolat/cu/2012/rvm.html#google_vignette
Sánchez, M. del C., Sánchez, P., Cruz, M., & Sánchez, F. (2014). Características organizacionales de la satisfacción laboral en España. Revista de Administración de Empresas, 54(5), 538-547. https://www.redalyc.org/pdf/1551/155131802006.pdf
Vargas, J. A. (2008). Actualización gerencial, satisfacción laboral y productividad: un estudio correlacional en empresas del bajío. Nova Scientia, (1), 150-172. https://doi.org/10.21640/ns.v1i1.251
Vroom, V. H. (1964). Work and motivation. Wiley.