Impact of AI on the Research Competencies of ESGE Students: An Innovative Study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.60029/rcesge.v3i1art3

Keywords:

artificial intelligence, investigative skills, graduate students, qualitative methodology, academic training

Abstract

This study investigates the impact of artificial intelligence (AI) on improving postgraduate research skills. A systematic review was used to capture participants' experiences and perceptions. The results show that the integration of artificial intelligence in the research process significantly improves the development of skills such as searching and selecting information, analyzing data, and forming informed conclusions. These findings highlight the importance of incorporating artificial intelligence tools into academic instruction to improve students' research skills. Furthermore, this research contributes to existing knowledge by showing how artificial intelligence can not only facilitate specific research tasks, but also promote deeper critical and analytical thinking. In an educational context, these results highlight the importance of adapting instruction to harness the potential of artificial intelligence to develop research skills.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, N. (2023). Los riesgos de la inteligencia artificial en la educación: el caso del ChatGPT. [Tesis para optar el grado de Maestro, Universitad Jaume]. https://repositori.uji.es/xmlui/bitstream/handle/10234/203577/TFG%20_2023_ %C3%81lvarez_Bernat_Naiara.pdf?sequence=1

Avalos, C. y Sevillano, M.I. (2018). El desarrollo de competencias investigativas en la formación de estudiantes de la UNED de Costa Rica mediante la metodología Lean Startup. Educatio Siglo XXI, 36(3), 417 - 422. http://dx.doi.org/10.6018/j/350071

Ayuso-Del Puerto, D., & Gutiérrez-Esteban, P. (2022). La Inteligencia Artificial como Recurso Educativo durante la Formación Inicial del Profesorado. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 25(2). https://doi.org/10.5944/ried.25.2.32332

Barrios-Tao, H., Díaz, V., & Guerra, Y. M. (2021). Propósitos de la educación frente a desarrollos de inteligencia artificial. Cadernos de Pesquisa, 51. https://doi.org/10.1590/198053147767

Catari Bautista, P. (2024). La inteligencia artificial y su repercusión en la formación del pensamiento crítico en estudiantes universitarios. 2023 [Tesis de maestría, Universidad César Vallejo]. Repositorio Digital Institucional. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/133605

Conde-Zhingre, L. E., Cueva-Alvarado, G. I., Chamba-Eras, L. A., & Ureña-Torres, M. I. (2022). Impact of artificial intelligence in basic general education in Ecuador. Iberian Conference on Information Systems and Technologies, CISTI, 2022-June. https://doi.org/10.23919/CISTI54924.2022.9820018

De Oliveira, B. N., & Fraga, A. B. (2021). Prescrição de exercícios físicos por inteligência artificial: a educação física vai acabar? Revista Brasileira de Ciencias Do Esporte, 43. https://doi.org/10.1590/rbce.43.e002921

Estrada, L. (2019). Evaluación del desarrollo de competencias investigativas: Un estudio en la formación inicial de docentes. Revista de Investigación y Evaluación Educativas y Sociales, 1(1)69-92. http://dx.doi.org/10.5377/paradigma.v26i41.7976

Flores-Vivar Profesor Titular, J. M., & García-Peñalvo Catedrático, F. J. (2023). Reflexiones sobre la ética, potencialidades y retos de la Inteligencia Artificial en el marco de la Educación de Calidad (ODS4). Comunicar. Revista Científica Educomunicación, 71(34), 37-47. https://doi.org/10.3916/C74-2023-03

Gómez-Diago, G. (2022). A review of research and teaching experiences. Revista Latina de Comunicación Social, (80), 29–46. https://doi.org/10.4185/RLCS-2022-1542

González, R. A. G., & Bonilla, M. H. S. (2022). Educación e Inteligencia Artificial: Nodos temáticos de inmersión. Edutec, (82), 59–77. https://doi.org/10.21556/edutec.2022.82.2633

González, R., González, M., Rodríguez, E. y Fong, M. (2020). Competencias investigativas de los estudiantes de Posgrado de Medicina de la Universidad 59 Regional Autónoma de los Andes. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 7(2), 1-14. https://doi.org/10.46377/dilemas.v32i1.2013

Martínez-Comesaña, M., Rigueira-Díaz, X., Larrañaga-Janeiro, A., Martínez-Torres, J., Ocarranza-Prado, I., & Kreibel, D. (2023). Impact of artificial intelligence on assessment methods in primary and secondary education: Systematic literature review. Revista de Psicodidactica, 28(2), 93-103. https://doi.org/10.1016/j.psicod.2023.06.001

Mayol, J. (2023). Inteligencia artificial generativa y educación médica. Educacion Medica, 24(4). https://doi.org/10.1016/j.edumed.2023.100851

Mejías, M., Coronado, Y. C. G., & Peralta, A. L. J. (2022). Artificial intelligence in the field of nursing: attendance, administration and education implications | Inteligencia artificial en el campo de la enfermería: implicaciones en la asistencia, administración y educación. Salud, Ciencia y Tecnologia, 2. https://doi.org/10.56294/saludcyt202288

Molinet-Medina, X. (2023). Inteligencia ARTificial y Educación Artística. Arte, Individuo y Sociedad, 35(4), 1513–1514. https://doi.org/10.5209/ARIS.90282

Núñez, N. (2019). Enseñanza de la competencia investigativa: percepciones y evidencias de los estudiantes universitarios. Espacios, 40(41). Recuperado de http://www.revistaespacios.com/a19v40n41/a19v40n41p26.pdf

Parreira, A., Lehmann, L., & Oliveira, M. (2021). O desafio das tecnologias de inteligência artificial na Educação: percepção e avaliação dos professores. Ensaio, 29(113), 975–999. https://doi.org/10.1590/S0104-40362020002803115

Quintana, C. A., & Cardona, A. F. (2018). Estado de las competencias investigativas en estudiantes de posgrado de la Maestría en Educación de la UCM. https://repositorio.ucm.edu.co/bitstream/10839/2226/1/Claudia%20Alejandr a%20Quintana.pdf

Rincón, J., & Vila, M. (2021). Modelo predictivo multivariable en tiempo real para predecir el desempeño de los estudiantes, en programas virtuales de posgrado, empleando inteligencia artificial. American Journal of Distance Education, 35(4), 307–328. https://doi.org/10.1080/08923647.2021.1954839

Rodriguez-Ahuanari, V. G., Vega-Ramirez, M. A., Chumpitaz-Caycho, H. E., Espinoza- Gamboa, E. N., & Cordova-Buiza, F. (2022). Intelligent system for data protection in higher education institutions: A systematic review. In 2022 IEEE International Conference on Smart Internet of Things (SmartIoT) (pp. 94-99). IEEE. https://doi.org/10.1109/SmartIoT55134.2022.00024

Salas-Pilco, S. Z., & Yang, Y. (2022). Artificial intelligence applications in Latin American Higher Education: a systematic review. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 19(1), 1-20. https://doi.org/10.1186/s41239-022-00326-w

Sotelo Montes, K. (2023). Uso de la inteligencia artificial en la educación superior entre el 2018 y el 2023. Una revisión sistemática [Tesis de maestría]. Repositorio Digital Institucional https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/121864

Sanabria-Navarro, J.-R., Silveira-Pérez, Y., Pérez-Bravo, D., & de-Jesús-Cortina-Núñez, M. (2023). Incidences of artificial intelligence in contemporary education | Incidencias de la inteligencia artificial en la educación contemporánea. Comunicar, 31(77). https://doi.org/10.3916/C77-2023-08

Torres García, C. (2024). Enseñanza docente y la inteligencia artificial en estudiantes del VII ciclo de una institución educativa pública de San Isidro, 2023 [Tesis de maestría, Universidad César Vallejo]. Repositorio Digital Institucional. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/133964

Tume, M. (2022). Estado del arte de la inteligencia artificial y su aplicación en el mantenimiento [Tesis de Maestría, Universidad de Piura]. https://pirhua.udep.edu.pe/bitstream/handle/11042/5490/IME_2201.pdf?seque nce=1&isAllowed=y

Vargas Vila, C. (2023). Plataforma virtual con inteligencia artificial en el proceso de aprendizaje en estudiantes de una I. E. publica, Lima 2023 [Tesis de maestría]. Repositorio Digital Institucional. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/123460

Vila, E. M. S., & Penín, M. L. (2007). Introduction to special issue AI techniches applied in education | Monografía: Técnicas de la inteligencia artificial aplicadas a la educación. Inteligencia Artificial, 11(33), 7–12.

Vlasova, E. Z., Avksentieva, E. Y., Goncharova, S. V, & Aksyutin, P. A. (2019). Artificial intelligence - The space for the new possibilities to train teachers | Inteligencia artificial. Un espacio de nuevas posibilidades para el entrenamiento de docentes. Espacios, 40(9).

Zhang, K., & Aslan, A. B. (2021). AI technologies for education: Recent research & future directions. Computers and Education: Artificial Intelligence, 2, 100025. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2021.100025

Published

2024-06-27

How to Cite

Solís Toscano, J. L. (2024). Impact of AI on the Research Competencies of ESGE Students: An Innovative Study. Scientific Journal of the Army War College, 3(1), 35-43. https://doi.org/10.60029/rcesge.v3i1art3